Správný vývoj motoriky podpoříme nejvíce tím, že nebudeme nechávat dítě již od narození déle než je nezbytné v autosedačkách, a také nebudeme používat všechny možné pomůcky, které se na trhu objeví – chodítka, lehátka, hopsadla, klokanky…Na ty rovnou zapomeňte, ty je jak zjstila česká máma, vůbec nedoporučuje!
Co je ideální?
„Ideální je obyčejná měkká deka a správně uvázané šátky. Maminka by se měla vyvarovat špatné manipulace s miminkem, protože si v pozdějším věku ušetříme trable se správným držením a symetrií těla či hybnosti kloubů. Dítě by mělo projít všemi vývojovými stádii jako je třeba lezení, neboť je nezbytné pro stimulaci jemné motoriky , ale i řeči, grafomotoriky,skákáním podpoříme cit pro rytmicitu, která v pozdějším věku ovlivňuje třeba i jazykocit, vnímání délky hlásek a jiné. Nechme děti přirozeně rozvíjet, „nepomáhejme“ jim nevhodnými pomůckami k pozdějším handicapům v oblasti tělesného schematu, prostorového vnímání, či kreslení a psaní.“
Ivana Vlková, Předškolnipřipravka.cz
Jak pomoci rozvoji HRUBÉ MOTORIKY
- Stimulujte chůzi a její rozvoj již od batolat, vytvořte si doma dráhu po různorodých materiálech a hlavně naboso!
- Plazení se vpřed mezi dvěma židlemi s nízkou překážkou, kdy rozvíjíte především svaly v oblasti ramenních a kyčelních kloubů.
- Překonávejte překážky pomocí klády, balančních lentilek či Bosu, chůd, které si doma vyrobíte třeba jen z květináčků a provazů, trénujete tak naboso sebejistou koordinovanou chůzi, tříbíte tím obratnost, stabilitu, smysl pro rytmus.
- Poskakujte, vyskakujte….naučíte tak dítě správně běhat. Skákejte s dopomocí na molitanových čtvercích, využijte sedacích souprav, mini trampolín. Trénujte nejprve skok do hloubky, později do dálky.
- Válejte sudy, pro správné držení těla totiž potřebujeme souhru břišních a zádových svalů, která je důležitá pro vzpřímenou chůzi.
- Kutálejte si s dětmi obyčejně s míčem mezi nohama. Nejen, že tím podpoříte vzpřímený sed, ale tímto cvičením připravíte vašemu dítku oči na pozdější dovednost jako je čtení.
- Házejte si s dítětem míčkem třeba do odpadkového koše a postupně zvyšujte vzdálenost.
- Odrážedla, tříkolky a koloběžky, trampolíny, skluzavky, prolézačky pro souhru všech možných pohybů nesmějí chybět.
Jak pomoci rozvoji JEMNÉ MOTORIKY, motoriky mluvidel a grafomotoriky
- Uchopování, manipulace s předměty, lepení,stříhání, modelování (recept na domácí plastelínu), trhání…
- Nekonečné variace na téma kostky.
- Využijte běžných činností – přelívání vody z kelímku do kelímku při koupání.
- Podpořte činnosti jako je navlékání, šroubování, zatloukání, provlíkání.
- Malování prstovýma barvama, voskovkovou koulí na velké plochy v kleče, u tabule.
- Malování s pohybem a říkankou.
- Malování prstem do krupice, do písku, štětkou vodou na beton.
- Manipulace voda + písek + bábovky.
- Běžné denní činnosti – sebeobsluha – knoflíčky, zipy, tkaničky , krmení sebe sama.
- Gymnastika jazyka a mluvidel – napodobování zvuků (třeba domácí zvířátka, zurčení vody, troubení auta…).
Mgr. Ivana Vlková
Speciální pedagog (logoped, etoped), od roku 2002 vede soukromou speciálně pedagogickou praxi zaměřenou na specifické poruchy učení a chování u dětí mladšího školního věku a jejich prevenci v předškolním věku. Specializuje se na stimulaci percepčně motorických funkcí u předškolních dětí. Autorka stimulačního programu „Předškolní přípravka“. Spoluzakladatelka České asociace pro aktivní rozvoj dětí (CAPARD).