15 potravin, které podpoří vaší imunitu

Určitě víte, že čokoláda do silné patnáctky nejspíš patřit nebude. Přesto se jí neodříkejte. I když možná nemá vliv na vaše zdraví, rozhodně má vliv na vaši dobrou náladu.

A ta je pro zdravě fungující imunitní systém nezbytná. A potraviny, které jsou považovány za „léky“ v přírodní podobě? Tady jsou!

1. Černý bez – patří mezi tradiční klasiku a jistě i vy víte, že šťáva z této plodiny obsahuje vše, co váš imunitní systém potřebuje. Toto ovoce je bohaté na antioxidanty, navíc obsahuje látky, které umí zafungovat jako lék na záněty a zápaly v těle. Sami odborníci se ale shodují na tom, že se jedná potravinu jednadvacátého stoletím, které zatím nebyla věnovaná dostatečná (a zasloužená) pozornost.

2. Houby – Nevěřte tomu, že jsou jen těžké do břicha. Houby obsahují minerály, jedním z hlavních je selen, dále pak antioxidanty, které mají vliv na stárnutí a posilování organismu. Proč je selen důležitý? Jeho nedostatek zvyšuje riziko toho, že se ve vašem organismu usídlí viry – například chřipkové. Dále jsou houby plné vitamínu B, speciálně riboflavinu a niacinu, které hrají velkou roli v komplexnosti lidského obranného systému. Studie na zvířatech dále prokazují, že pravidelná konzumace hub zajišťuje organismu antibakteriální a antivirální účinky.

3. Acai – Je nazývané „superjídlem“. Ne bezdůvodně. Tmavá barva plodů signalizuje, že je to plodina bohatá na antioxidanty, nazývaná anthocyaniny. I když nelze říci, že díky konzumaci bobulí Acai nedostanete nikdy chřipku, je dokázané, že díky látkám v bobulích obsažených budete mít silnější imunitní systém, nebudete trpět migrénami a bolestmi hlavy, prokrvení organismu bude lepší… Servírujte ve smoothies, mixujte s dalšími druhy ovoce.

4. Ústřice – Afrodisiakum? Zapomeňte. Látky, které povzbudí váš organismus, jsou mnohem důležitější. Obsahují obrovské množství zinku, pokud ho má organismus dostatek, je odolný vůči virům. I když výzkumníci neznají přesnou souvislost. Lidé, kteří konzumují pravidelně ústřice a mořské plody mají rychlejší rekonvalescenci nejen u virových onemocnění, ale také u řezných ran.

5. Vodní meloun – Hydratuje a občerstvuje. Také obsahuje mnoho antioxidantů, které byste neměla přecházet mávnutím ruky. Znáte glutation? Posiluje imunitní systém, pomáhá regeneraci organismu po nemoci, napomáhá obnově buněk.

6. Kapusta – Nikdo jí vlastně nemá rád, měli bychom jí ale vzít na milost. Je zdrojem glutaminu. Který má na lidský organismus přímo zázračné účinky, které se zkoumají dokonce i v kosmetickém průmyslu. Servírujte na rozhraní zimy a jara kapustovou polévku a další dobroty, předejdete obtížím.

7. Mandle – Látky obsažené v mandlích ochraňují váš organismus před stresem. Pokud sníte denně 1/4 šálku těchto plodů, dostanete do těla doporučenou denní dávku vitamínu E. Který je nezbytný pro zdravé fungování těla. Kromě toho obsahuji riboflavin, niacin a další z řady vitamínů skupiny B. Ty vás zbavují stresu a mimo jiné posilují kosti.

8. Grapefruit – Je balením flavonidů. Přírodních chemických sloučenin, které aktivují imunitní systém. Také obsahují velké množství vitamínu C. Nesnášíte hořkou chuť grepů? Zkuste mandarinky nebo pomeranče.

9. Pšeničné klíčky – Jsou součástí pšeničného semínka a jako takové jsou přímo nabité nutritienty. Zinek, antioxidanty, vitamíny skupiny B, plus další důležité látky. Jsou skvělým mixem proteinů, kvalitních tuků a vlákniny. Servírujte je ve snídaňových cereáliích, jako součást salátu, či jogurtu, apod.

10. Nízkotučný jogurt – Stačí denně jeden šálek a máte vystaráno. Kupujte ale jen takové kelímky, na nichž je napsáno: Obsahuje živé kultury. Některé studie prokazují, že takovéto jogurty posilují vaši obranyschopnost. Také obsahují vitamín D, kterého mají Středoevropané obecně nedostatek. Nedostatek vitamínu D vede k opakovaným virózám, rýmám, chřipkám. Mimo jiné…

11. Česnek – stačí říci jednoduše, že se jedná o přírodní antibiotikum. Složení látek, které obsahuje, preventivně působí jako lék na virózy, dokáže si poradit s odřeninami, rekonvalescence nemocí je při jeho konzumaci vždy rychlejší. Nechroupejte stroužky, dávejte ho do pokrmů, jako chutné dochucovadlo.

12. Špenát – Je znám jako superhrdina už od dob Pepka námořníka. Železa sice tolik, jak se předpokládalo, neobsahuje, hrdinou ale zůstává. Obsahuje množství nutričně nezbytných látek, které například napravují DNA. Navíc je plný vlákniny, vitamínu C… Jestliže potřebujete rychle přemoci nemoc, uvařte si špenátovou polévku.

13. Čaj – jenže: Zelený, nebo černý? Oba druhy jsou plné polyfenolů a flavonidů. Tyto antioxidant působí při nápravě buněčného poškození, bojují s volnými radikály, ničí je. Tein je prospěšný stimulantem organismu (v přiměřené míře).

14. Sladké brambory – batáty – Jako mrkev tak i sladké brambory obsahují betakaroten. Ten vyhledává v lidském těle ničí volné radikály. Jsou nabité vitamínem A, který zpomaluje proces stárnutí a snižuje riziko vzniku některých rakovinných bujení.

15. Brokolice – Je základní potravinou, která by na vašem stole neměla chybět. Jedna studie prokazuje, že chemické složení brokolice pomáhá stimulovat obranný štít každého organismu, je plná výživných látek, obsahuje vitamín A, vitamín C a glutathoin. Ideální je servírovat ji se sýrem, čímž znásobíte její sílu dodáním řady vitamínu B a vitamínu D.

Klára Kotábová